persisk mat - kalampolo


detta är persisk snabbmat, dvs ingen festmat direkt med gott är det! :) huvudingredienserna är köttfärs och vitkål som man varvar med ris. servera gärna med Tsatsiki kryddad med mynta och finhackad rödlök eller lite sallad. som vanligt när jag har palmolja i receptet så kan man inte steka i hög värme för då bränns det, jag blandar alltid ut det med vanlig matolja.
ingredienser
400 gr köttfärs
500 gr vitkål
5 dl basmatiris
3 st vitlöksklyftor
2 st medelstora gul lök
3 msk tomatpure
3 msk palmolja
3 msk matolja (raps)
2 st buljongtärningar
2 krm curry
svartpeppar
chilli
finhacka lök och vitlök, stek till de är gyllene och karamiliserade i lite palmolja/rapsolja lägg därefter i köttfärsen och bryn länge ca 20 min. smula i buljongtärningarna/ resten av kryddorna och tomatpuren och stek ytterligare några minuter. ta bort köttfärsröran från grytan och lägg åt sidan. strimla vitkålen och stek lätt i samma gryta du stekte köttfärsen i (med stekskyn kvar) tillsätt några skedar vatten tills vikålen blir mjuk och fin. däefter blanda i köttfärsen. koka upp riset i seprat kastrull med lite salt, det ska vara aldente. alla risvmärken varierar i koktid så smaka av så det inte blir gröt av det hela, ris är aldente när den hårda kärnan har mjuknat men dock fortfarande inte färdigkokt! för det basmatiris jag använder räcker det med 10min. när riset har kokat klar häller du det i en durkslag och låter all vatten rinna bort. ta fram en lämplig ungsform och varva ris och köttfärsblandningen. rör om allt försiktigt så all ris får lite sås på sig. täck ungsformen med folie tätt! nu får det "ångkoka" i ugnen i ca 30 min på 200°C voila nu är det klart! smaklig spis! ♥


Kommentarer
Postat av: svea

ser jättegott ut!!!!!!!!!!!!!!

2010-09-14 @ 16:54:10
Postat av: hanna

det är sjukt gott :) lite som benechin fast persisk sådan! hoppas beskrivningen på riset var bra, berätta sen om du lagar kalampolo hur det gick :)

2010-09-15 @ 10:03:13
URL: http://maman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0