Soupa Kanja - gambiansk mat



Soupa kanja är en för mig Gambians maträtt men den äts i en massa andra afrikanska länder också såsom Senegal och Nigeria. Stjärnan i denna gryta är okra (Kanja) och röd palmolja, om du någonsin får nöjet att besöka Gambia är denna gryta tradition varje söndag i nästan alla hem till lunch. Jag lagar Soupa så ofta jag kan för den är gudomligt gott coh enkelt! Jag brukar höfta när jag lagar mat så någon exact mått kan jag tyvär inte lägga ut, men jag skriver på ett ungefär hur mycket av allt. Man kan laga Soupa med endast Kong ( rökt kattfisk ) eller som oftast jag gör blanda med lamm och då blir fisken lite mer som "krydda" till grytan. Om man inte kan få tag på Kong så går det utmärkt att använda rökta laxfenor. även oxsvans om man får tag på det är väldigt gott i denna gryta. Köp antigen färsk eller fryst Okra-aldrig konserverad det är inte gott. Så tillsätter jag lite fryst hackad spenad eller/och koriander om jag har det hemma men grytan blir lika god utan oxå. om du inte har handmixer så kan du finhacka allt :)

ca. ett kilo lamm med ben (rensa bort fett och brosk)
ett kilo okra
2 st stora lök
4 st klyftor vitlök
2 st fiskbuljong tärningar
300 gr kong el rökta laxfenor rensade (man kan absolut ha mer om man tycker det är gott :)
2-3 dl orafinerad röd palmolja
2 st hapanero peppar
1 dl finhackad spenat eller koriander
2 liter vatten
chilliepulver
salt

koka upp vatten och buljong lägg i köttet och låt koka ca 20min. lägg okra, lök, vitlök och eventuell spenat i en bunke och mixa med en handmixer så det blir en grön klibbig sörja :) häll över till kastrullen med köttet och tillsätt palmoljan och dra ner värmen och låt koka minst en timme, rör om då och då så det inte bränner fast i botten. ta upp en bit kött och kolla hur färdig den är, det ska ramla av benen och vara riktigt mjukt då kan du lägga i fisken och hela hapanero peppar (ta inte sönder de! då blir det för starkt) låta puttra vidare på låg värme i en 20 min eller så tills oljan kommer upp och såsen tjocknar ordentligt. om du ska ha i koriander för du lägga i den samtidigt som fisken. servera med ris eller fofo med en klyfta lime och hapanero. mums!
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Det kommer jag definitivt pröva på när vi kommer hem.

2010-08-11 @ 19:22:59
URL: http://bunintheoven.blogg.se/
Postat av: Ingrid Kempemo

Hejsan! Vilken underbar gryta! Var köper du röd palmolja och hur mycket kostar de?

undrar Ingrid

2012-01-19 @ 18:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0